Geschwister-Scholl-Institut für Politikwissenschaft (GSI)
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Prof. Dr. Hans-Martin Schönherr-Mann

Prof. Dr. Hans-Martin Schönherr-Mann

Professor für politische Philosophie

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Geschwister-Scholl-Institut für Politische Wissenschaft
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Tel. 089 – 2180-9010
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Oettingen Str. 67
80538 München

Telefon: 0171-4912592

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Aktuelle Arbeitsschwerpunkte

  • Bildung und Politik in der Informationsgesellschaft
  • Politische Philosophie der partizipatorischen Demokratie bei Hannah Arendt und Michel Foucault, Jacques Rancière, Giorgio Agamben
  • Politische Philosophie im Existentialismus
  • Zur Genealogie der apokalyptischen Vernunft

 

Weitere Informationen:

Aktuelle Lehrveranstaltungen im Sommersemester 2016

LUDWIG-MAXIMILIANS-UNIVERSITÄT MÜNCHEN
Geschwister-Scholl-Institut für politische Wissenschaft

Vorlesung zusammen mit Dr. Michael Ruoff
(interdisziplinär, für das Studium generale, Seniorenstudium)
Biopolitik, Gender, Post-Demokratie: Foucault, Butler, Rancière, Agamben
Montag 20.15-21.45 Uhr, Hauptgebäude Geschwister-Scholl-Platz, Raum B 006
Beginn 17.10.2016, Ende 20.2.2017

Die Vorlesung führt zunächst in Michel Foucaults politisches und historisches Denken ein und setzt sich dann mit ausgewählten Anschlüssen an Foucault auseinander, und zwar mit Gender-Theorien bei Judith Butler, mit dem Begriff der Post-Demokratie bei Jacques Ran-cière und mit ausgewählten Aspekten von Giorgio Agambens Homo sacer-Projekt, beson-ders mit Agambens Kritik an Foucaults Herleitung der Gouvernementalität aus dem Pasto-rat, an dessen Stelle Agamben die aristotelische Oikos- und die christliche Trinitätslehre setzt, um eine Linie zur unsichtbaren Hand bei Adam Smith zu ziehen.
Literatur: Michel Foucault: Überwachen und Strafen (1975); Geschichte der Gouvermenta-lität (1977-78); Judith Butler, Das Unbehagen der Geschlechter (1991); Jacques Rancière, Das Unvernehmen – Politik und Philosophie (1995); Giorgio Agamben, Herrschaft und Herrlichkeit – Zur theologischen Genealogie von Ökonomie und Regierung (2007); Michael Ruoff: Foucault-Lexikon, 3. Aufl. Fink UTB, Paderborn 2013; Schönherr-Mann: Der Über-mensch als Lebenskünstlerin – Nietzsche, Foucault und die Ethik, M&S Berlin 2009.

Doktorandenseminar
Donnerstag 19.30-21h, 2 std. Oettingen Str. 67, Raum 067
– wird während der vorlesungsfreien Zeit fortgesetzt
Aktuelle Lektüre: Spinoza: Ethica

An der Hochschule für Politik, München
TECHNISCHE UNIVERSITÄT MÜNCHEN

Vorlesung
Verantwortung in der politischen Ethik des 20. Jahrhunderts: We-ber, Sartre, Lévinas, Jonas
Donnerstag 17.30-19h Beginn: 20.10. (HS 204 Richard Wagner Str. 1)

Im 20. Jahrhundert breitet sich zunehmend ein Konzept von Ethik aus, das sich nicht mehr primär auf unbedingte moralische Normen und sittliche Pflichten beruft, sondern sich viel-mehr an den Folgen des Handelns orientiert. Weber entwirft die Verantwortungsethik für führende Politiker und Manager angesichts des Konfliktes von Weltbildern. Sartre verall-gemeinert im Angesicht des Nazi-Terrors die Verantwortung, so dass sich niemand mehr mit dem Hinweis, er befolge wie Eichmann nur die Vorschriften, seiner Verantwortlichkeit entziehen kann. Lévinas stützt mit der Verantwortung die Ethik auf die zwischenmenschli-che Beziehung und vollendet damit die Wende der Ethik im 20. Jahrhundert weg von einer Ethik der Unterordnung unter die Gemeinschaft zu einer Ethik, mit der das Individuum nach eigenen Vorstellungen sein Leben gestaltet. Eher wieder traditionell entwirft Hans Jonas die ökologische Ethik als Verantwortung des Staatsmannes für die Zukunft der Menschheit. Damit will die Vorlesung zeigen, wie sich der ethische Diskurs im 20. Jahrhun-dert veränderte.

Literatur
Schönherr-Mann: Die Macht der Verantwortung, Max Weber: Politik als Beruf, Lévinas: Ethik und Unendliches, Jonas: Das Prinzip Verantwortung

Vertretung der LMU an der
VENICE INTERNATIONAL UNIVERSITY
Venezia Isola di San Servolo

Seminar
Globalization, Ethics, Welfare and Human Rights
Monday 9.15-10.45h, Wednesday 9.15-10.45 weekly (4std)
12.9.2016 – 14.12.2016
a) Globalization has different effects in different fields: primarily as an economical and political process, starting already as the imperialism of the 19th century, at least as the worldwide financial crisis 2008; political on different fields of international cooperation for example in the United Nations for example concerning the international agenda for climate politics combined with efforts for technological innovation of energy production; of global political influence by the USA or for example China; and the global reflections of regional political conflicts for example in the Ukraine, the Iranian efforts to get nuclear technolo-gies; and the worldwide terrorism and the so called global war on it. The spreading neoli-beralism weakens the national states as well as supranational organizations. Especially the welfare state is object of political reforms aiming to reduce its costs with the consequence of increasing social inequality. On the other side a lot of Non Governmental Organizations (NGOs) emerged in the last decades as well as a lot of protest movements based on ethi-cal, political, economic or ecological ideas and criticism, which try to fight against the dif-ferent outgrowths of global capitalism. Naturally the globalization is accelerated by compu-terization, especially the internet, which become a field of war as well a controlling sys-tem, but on the other side also a place of communication of individual citizens. Therefore it is offering chance for people power and the fight for human rights.
b) The course offers possibilities for the students to work about the themes of globaliza-tion from different disciplines and from different national perspectives; for example eco-nomic, political, humanitarian, social or technological perspectives of globalization in their own countries.
c) Teaching Methods: Discourse, Statement, Lecture of the students, Reading an Analyzing Texts in the Seminar together, Discussion
Evaluation: presentation 50%, oral midterm exam 25 %, written final exam 25%

Seminar
The Ethics of technological Society
Monday 11-12.30h, Wednesday 11-12.30h weekly (4std)
12.9.2016 – 14.12.2016
a) In the nineteen seventies started the ethical discussion about a changing ethical horizon, which the increasing development of the technological world was producing. It was one aspect of a new general interest in ethics after more than 150 years of preferring vio-lence than morals: Hegel, Marx, Carl Schmitt. On the one side the ideologies couldn’t anymore hide their failure. On the other side a lot of problems of the technological world seemed to need also ethical and moral answers. For example for a lot of thinkers the ecological crisis cannot solved only by technological methods. In spite it needs an ascetic answer. So Hans Jonas wrote in 1979 the first ecological ethics. The imperative of respon-sibility – a new kind of ethics involved by Max Weber – since is dominating the ethical dis-cussions about the technological society. The genetics offers a lot of chances to solve fun-damental human problems in medicine and agriculture. But on the other side this develo-pment will be accompanied by a lot of risks, which needs an ethical answer, already an ethical answer by the scientist, who are inventing these technologies. The technological world of computing and internet has completely changed daily life until to the sexual rela-tions. For a lot of people it opens the hope for a more democratic world, in which much more people as before can participate in political action. But on the other side the Ameri-can secret service NSA shows that the warnings of Orwell are not obsolete, that people can be controlled much better by the WWW. All these developments needs an ethical ans-wer on the individual side and from the political sphere.
b) The seminar shall give information about the technological challenge and shall give an introduction into the ethics of the technological world. Naturally it is necessary to have also a look on the history of ethics and technologies
c) Teaching Methods: Discourse, Statement, Lecture of the students, Reading an Analyzing Texts in the Seminar together, Discussion
Evaluation: presentation 50%, oral midterm exam 25 %, written final exam 25%